حقوق بشر

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Mittwoch, 3. Januar 2024

طی سه هفته؛ گزارشی از قتل دستکم ۴ زن توسط مردان خویشاوند خود

 

طی سه هفته؛ گزارشی از قتل دستکم ۴ زن توسط مردان خویشاوند خود

خبرگزاری هرانا – از اول ماه جاری تاکنون، دستکم چهار زن و دختر در شهرهای مختلف توسط بستگان مرد خود به قتل رسیدند. قتل این افراد عمدتا با انگیزه ناموسی و یا به دلیل اختلافات خانوادگی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تابناک، از اول ماه جاری دستکم چهار زن و دختر توسط مردانی که با آنها نسبت داشته اند، کشته شده اند.

به قتل رسیدن زنان و دختران توسط اقوام نزدیک، پدر، برادر، همسر و یا مردانی که با آنها رابطه خارج از ازدواج داشته اند، عمدتا با انگیزه ناموسی و یا به دلیل اختلافات خانوادگی صورت گرفته است.

در تاریخ چهارم آذر ماه سال جاری، یک زن جوان اهل شهرستان کنگاور واقع در استان کرمانشاه توسط همسرش به قتل رسید. متهم پس از بازداشت دلیل این اقدام را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

علاوه بر این، نهم آذر ماه امسال، یک دختر ۱۷ ساله در یکی از خیابان‌ های شهر مشهد و در انظار عمومی توسط نامزد خود با ضربات متعدد چاقو به قتل می‌رسد.

همچنین، در تاریخ ۱۷ آذر ماه، یک زن جوان اهل شهرستان ارومیه به دلیل مشاجره خانوادگی توسط پدر شوهرش خود به قتل می‌رسد.

افزون بر این، در تاریخ نوزدهم آذر ۱۴۰۲، یک مرد در تهران دختر ۲۱ ساله اش را به دلیل اینکه دخترش قصد داشت تنها در خانه مجردی زندگی کند با ضربات چاقو به قتل میرساند. متهم پس از بازداشت ضمن اعتراف دلیل این اقدام را مخالفت با زندگی جداگانه دخترش، ترس از آبروریزی و حرف مردم عنوان کرده است.

جنایت‌ های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌ شود. از سوی دیگر، سالیانه ده ها زن و دختر توسط مردان نزدیک خود در پی بروز اختلافات خانوادگی و عدم تسلط بر خویشتن از جانب آنها، به قتل میرسند.