حقوق بشر

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Mittwoch, 10. Januar 2024

انفجارهای مرگبار کرمان؛ گزارشی از بازداشت شهروندان و پلمب یک واحد صنفی به دلیل انتشار مطالب

 

انفجارهای مرگبار کرمان؛ گزارشی از بازداشت شهروندان و پلمب یک واحد صنفی به دلیل انتشار مطالب

خبرگزاری هرانا – اظهارنظر کاربران در شبکه های اجتماعی در خصوص انفجارهای مرگبار کرمان، به صدها مورد بازداشت، مسدودسازی صفحات مجازی و اعمال برخوردهای قضایی منجر شده است. در تازه ترین موارد، کانال‌ ها و رسانه های مرتبط با نهادهای امنیتی از بازداشت دستکم ۵۱ شهروند در استان های مختلف خبر دادند. همچنین در این راستا یک واحد صنفی در استان آذربایجان غربی پلمب شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، سی و پنج شهروند در اصفهان بازداشت شدند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: سی و پنج تارنما که “اخبار کذب و محتواهای توهین آمیز” منتشر میکردند، شناسایی و مسدود شدند.

به گفته مصطفی مرتضوی، دارندگان این صفحات مجازی بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند.

بازداشت شش شهروند در بویین زهرا

به گزارش فارس، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بویین زهرا از شناسایی و دستگیری شش نفر از مدیران یک گروه فضای مجازی در این شهرستان خبر داد.

محمد رضا کرمی در این خصوص مدعی شد: “یکی از گروه های فضای مجازی در شهرستان بویین زهرا با بیش از ۱۵۰۰ عضو، ضمن توهین به مقدسات، آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، انقلاب و انتشار مطالبی حاوی محتوای توهین‌آمیز، به ساحت مقدس شهدا و شهدای حادثه تروریستی کرمان اقدام کرد.”

به گفته این مقام قضایی، پس از توقف فعالیت این گروه در یکی از روستاهای منطقه، شش تن از مدیران آن بازداشت و برای آنها پرونده قضایی از بابت اتهام “توهین به مقدسات و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی” تشکیل شده است.

بازداشت ۱۰ شهروند در دو استان/ یک واحد صنفی پلمب شد

به گزارش صابرین نیوز، سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در اطلاعیه ای از بازداشت ۹ گرداننده صفحات اینستاگرام در این استان خبر داد.

دلیل بازداشت این شهروندان، “توهین به کشته شدگان انفجارهای مرگبار کرمان و نشر اکاذیب” عنوان شده است.

هفت تن از بازداشت شدگان، مرد و دو تن دیگر زن هستند. همچنین یک واحد صنفی در این راستا پلمب شده است.

در آذریاجان غربی نیز، طی روز جاری یک شهروند توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد.

“توهین به کشته شدگان انفجارهای مرگبار کرمان و قاسم سلیمانی از طریق انتشار مطالبی در اینستاگرام” دلایل بازداشت این شهروندان گزارش شده است.

از هویت بازداشت شدگان و محل نگهداری آن ها اطلاعی در دست نیست.

هرانا روز گذشته نیز طی گزارشی به بازداشت و برخورد قضایی با شماری از شهروندان به دلیل انتشار مطالبی در رابطه با انفجارهای مرگبار کرمان در شبکه های اجتماعی پرداخت.

در روز چهارشنبه سیزدهم دی ماه، دو انفجار وحشتناک در چهارمین مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان روی داد که منجر به مرگ ده‌ها نفر و زخمی شدن بیش از ۱۷۰ نفر شد. به دنبال این حادثه، موج جدیدی از برخوردهای قضایی و بازداشت‌های شهروندان به خاطر انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی رخ داد.