حقوق بشر

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Dienstag, 23. Januar 2024

توماج صالحی

 انتشار خبر طرح دو اتهام جدید «معاونت در بغی» یعنی معاونت در قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت» علیه توماج صالحی، خواننده رپ مشهور با واکنش‌های زیادی رو به رو شد و نام این رپر ایرانی را در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر مطرح کرد.

به ویژه که به گفته امیر رئیسیان، وکیل مدافع توماج صالحی اتهامات انتسابی جدید در کیفرخواست صادره پیشین وجود نداشته است و به نظر می‌رسد این اتهامات در پی افشا کردن مساله «شکنجه و صدمات جسمی» که توماج صالحی در مدت بازداشت متحمل شده و شکایت از ضابطین پرونده‌ خود،‌ علیه او مطرح شده است.

این نکته ایست که از بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره کردند و برای مثال در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشتند:‌ «قبلا خبری از اتهام قیام مسلحانه نبود، توماج اومد بیرون از شکنجه در زندان گفت، برش گرداندند و اینم به پرونده‌اش اضافه کردند...»

یا کاربری که به شعر حافظ اشاره کرد و اتهامات جدید را نتیجه سخن گفتن توماج صالحی از شکنجه و بدرفتاری در زندان خواند و نوشت: «جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد»