حقوق بشر

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Samstag, 20. Januar 2024

حجاب اجباری؛ شماری از شهروندان در قم بازداشت شدند

 

حجاب اجباری؛ شماری از شهروندان در قم بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – تسنیم، خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی در گزارشی از بازداشت شماری از شهروندان در قم به دلایلی همچون “ترویج بی حجابی و ارسال فیلم به رسانه های معاند و جریحه دار کردن عفت عمومی” خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، تسنیم از بازداشت شماری از شهروندان در قم خبر داد.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی بدون اشاره به تعداد و هویت این شهروندان نوشته است: افرادی که بعد از ایام اعتراضات سال ۱۴۰۱ اقدام به “حرمت‌شکنی، بی‌عفتی و ولنگاری” در سطح شهر قم کرده و فیلم آن را در فضای مجازی منتشر کرده بودند طی عملیات های مختلفی از سوی نهادهای امنیتی در این مدت شناسایی و دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

تسنیم در ادامه ویدیوهایی از اعترافات اجباری افرادی که منتسب به بازداشت شدگان مذکور است، منتشر کرده و مدعی شده که “برخی از این افراد اقدام به کشف حجاب عامدانه در سطح شهر و تهیه فیلم از این اقدام و ارسال به شبکه های معاند کرده بودند.”

در گزارش مورد اشاره آمده است، اخیرا شماری از شهروندانی که در زمینه مدلینگ و بلاگری در فضای مجازی فعالیت میکنند، به “ترویج بی حجابی، ولنگاری، جریحه دار کردن عفت عمومی و سبک زندگی‌های مخرب” متهم شده و مطابق با قانون ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی به ۳ ماه الی یک‌سال حبس محکوم خواهند شد.

نهادهای قانون گذار و اجرایی حکومت، در راستای اجرای “حجاب اجباری” در جامعه، اخیرا فشارهای مضاعفی را بر شهروندان اعمال کرده اند. پلمب محل کسب افراد، اعمال محرومیت های اجتماعی، اخراج شهروندان از محل کار، بازداشت و تشکیل پرونده قضایی برای مخالفان “حجاب اجباری”، از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص هستند.