حقوق بشر

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Dienstag, 9. Januar 2024

انفجارهای کرمان؛ دهها شهروند به دلیل اظهار نظر در فضای مجازی بازداشت شدند

 

انفجارهای کرمان؛ دهها شهروند به دلیل اظهار نظر در فضای مجازی بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – در پی انفجارهای مرگبار اخیر در کرمان که به کشته و زخمی شدن دهها شهروند منجر شد، فضای سایبری در تقابل کاربران و فعالان سایبری نزدیک به نهادهای امنیتی پرتنش بود. کانال ها و فعالان سایبری نزدیک به نهادهای امنیتی از یک سو اقدام به شناسایی و افشای هویت کاربران منتقد حکومت که در رابطه با واقعه کرمان اظهارنظر کرده بودند کردند و از سوی دیگر نهادهای امنیتی به بازداشت یا احضار این افراد و همچنین توقیف صفحات آنان مبادرت کردند. برآوردهای اولیه نشان می دهد حدود ۷۶ کاربر فضای مجازی در سراسر کشور در پی این تحولات بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی دو انفجار هولناک در چهارمین مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان در تاریخ سیزدهم دی ماه که منجر به مرگ و مصدومیت صدها نفر شد، موج جدیدی از بازداشت‌های گسترده و برخوردهای قضایی علیه شهروندان به دلیل انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است.

در یک واکنش هماهنگ، دهها کانال و اکانت فعال در فضای مجازی که نزدیک به نهادهای امنیتی محسوب می شوند اقدام به شناسایی و افشای هویت برخی از کاربران فضای مجازی که نسبت به مناسبت سالگرد قاسم سلیمانی یا انفجارهای کرمان مطالب منتقدانه یا بعضا طنز منتشر کرده بودند کردند.

نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی نیز در ادامه این واکنش ها تعداد زیادی از شهروندان را بازداشت یا احضار کردند.

بنابر گزارشات منتشره در ۳۲ کانال یا اکانت نزدیک به نهادهای امنیتی در این مدت دستکم ۷۶ کاربر فضای مجازی بازداشت و بیش از ۱۰۸ شهروند به نهادهای امنیتی و قضایی احضار شده‌اند. علاوه بر این، ۵۳۷ صفحه مجازی مسدود و ۲ مرکز کسب و کار در مازندران و خراسان جنوبی پلمب شدند.