حقوق بشر

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Sonntag, 31. Dezember 2023

بازداشت صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی

 معه ۱دی ماه سال۱۴۰۲ خورسیدی، صالح نیکبخت حقوق دان و وکیل خانواده ژیناامینی حین بازگشت از فرانسه  در بدو ورود به فرودگاه خمینی توسط نیرو های امنیتی رژیم ایران بازداشت گردید و چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش لوازم شخصی از قبیل پاسپورت  لب تاب و تلفن همراه آقای نیکبخت و لوح جایزه ساخارف نیز ضبط شدە است.

لازم به ذکر است که، در تاریخ ۲۱آذرماه امسال آقای نیکبخت به  نیابت از طرف خانواده امینی که پس از دعوت پارلمان اروپا برای شرکت در مراسم و دریافت جایزه صلح ساخارف از طرف رژیم ایران ممنوع الخروج شده بودند در این مراسم  که در مقر پارلمان اروپا واقع در شهر استراسبورگ  فرانسه میباشد شرکت کرد.

شایان به ذکر است که، این شهروند ۷۲ساله اهل سقز میباشد که پرونده های جنجالی سیاسی بسیاری را در مقام وکیل مدافع  در دست داشته که بارها از سوی رژیم ایران تهدید و حتی زندانی شده است.

لازم بە ذکر است کە، در آخرین اتهام وارده به صالح نیکبخت در مورخه ۲۰اسفند ماه سال۱۴۰۱توسط شعبه دوم دادسرای اوین در رابطه با اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شده و با تامین کفالت آزاد شده بود که در ادامه همین اتهام در مهرماه امسال از طرف شعبه ۲۸بیدادگاه انقلاب تهران به ریاست عمو زاد به یکسال حبس و دوسال عدم فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

این شهروند حقوق دان کورد در دو دوره رژیم پهلوی و رژیم کنونی ایران مجموعا  ۸سال از عمر خود را در زندان گذرانده است.