حقوق بشر

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Montag, 27. Februar 2023

-

 مأموران اطلاعات سپاه زاهدان به زنان بازداشتی تجاوز می‌کنند

خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد اعلام کرد ماموران اطلاعات سپاه در بازداشتگاه زاهدان به دست‌کم سه زن دیگر تجاوز جنسی کرده‌اند. یکی از این سه نفر غیر بلوچ و اهل استان خراسان جنوبی است.
حال‌وش پیشتر هم در ۲۰ بهمن گزارشی از تجاوز جنسی ماموران دستگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران به زنان بازداشتی بلوچ در بازداشتگاه‌ها منتشر کرده بود. شمار دقیق زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند مشخص نیست. به گفته بازداشت‌شدگان که بیشتر آن‌ها دختران جوان هستند، بازجویی از آن‌ها و در ادامه شکنجه جنسی، با هدف سناریوسازی علیه «کارکنان مجموعه مکی زاهدان» صورت گرفته است. بازجویان اطلاعات سپاه اصرار داشته‌اند که این دختران اعلام کنند با افراد مشخصی رابطه جنسی داشته و با گروه‌های مسلح، مجاهدین خلق و سلطنت‌طلبان در ارتباط بوده‌اند.این دختران جوان پس از واقعه «جمعه خونین» زاهدان در خیابان دانشگاه این شهر بازداشت شده‌اند. یکی از این بازماندگان تجاوز جنسی پیشتر در مصاحبه‌ای با حال‌وش جزئيات دستگیری و بازداشت خود و دست‌کم سه دختر جوان دیگر را شرح داده و گفته بود ماموران لباس شخصی پس از محاصره آن‌ها و زن جوان دیگری که گفته می‌شود از شهر دیگری برای گزارش میدانی به زاهدان آمده بوده، آن‌ها را جدا کرده و با ضرب و شتم و گرفتن همه وسایلی که با خود داشتند، در یک ون سیاه‌رنگ حبس کردند.او در تشریح رفتار ماموران اطلاعات سپاه زاهدان گفته:«جای حساس بدن رو با لگد فشار زیادی می‌دادند و ما رو سگ‌های ماده … می‌گفتند؛ الفاظ رکیک استفاده می‌کردند که چند بار با … رابطه جنسی داشتید.»«ما رو از همدیگه جدا میکردند هرچه ما و‌ دوستام به هم چسبیده بودیم که ما رو جدا نکنید گفتن نه دیگه شب پاره کردن شماست.»